Kirkegata 55, 2609 Lillehammer

Vi kan tilby deg forskjellige gruppetilbud på dag og kveldstid.

Mer spesifikk informasjon om de ulike gruppetilbudene finner du i menyen under de enkelte gruppetilbud.

Artroseskole

Aktiv med Artrose

Nytt kurs med oppstart i uke 10. For påmelding ta kontakt med Ida eller Morten på tlf: 61262510.

Hva er Aktiv A?

Aktiv A er et kurs for deg med hofte- eller kneartrose. Deltakelse i AktivA innebærer at du først skal være med på pasientundervisning der en fysioterapeut som har deltatt på utdanningsprogrammet i AktivA vil gi deg bedre innsikt i din artrosesykdom, behandling av denne og hva du selv kan gjøre for å bedre dine symptomer. Deretter vil du gjennomgå et ca 8-12 ukers individuelt tilpasset treningsprogram med trening to ganger i uken som du i samråd med din fysioterapeut kan velge å gjøre individuelt eller i gruppe.

Før oppstart og etter 3, 12 og 24 måneder vil du også besvare et elektronisk spørreskjema (kan sendes i post for de som ikke har mulighet til å besvare elektronisk)

Lungegruppe

Treningsgruppe for personer med kols/astma/hjerte og lungeproblemer

Mandager og torsdager Kl 11.00

Treningen er lagt opp som sirkeltrening og består av ulike øvelser og aktiviteter for både styrke, kondisjon og bevegelighet. Alle øvelser tilpasses den enkeltes funksjonsnivå.
Før deltakelse tar vi deg inn til en individuell undersøkelse og kartlegging av ditt funksjonsnivå.
Alle deltakere må ha henvisning til fysioterapi fra lege.

 

Målet med dette tilbudet er å:

  • Stimulere til fysisk aktivitet.
  • Lære og kjenne sin kapasitet og sine begrensninger.
  • Bedre opplevelse av å mestre hverdagen.
  • Forebygge ytterligere forverring av sykdommen.
  • Ta ansvar for egen helse, hjelp til selvhjelp.
  • Møte andre i samme situasjon.

For spørsmål/påmelding kontakt fysioterapeut Jette Lanng Pedersen, Tlf. 61 26 25 10. Mob: 91329924. E-mail: jette@sentrum-fysioterapi.no

Balansegruppe

Fredager 11.15-12.15

Tilbudet er spesielt rettet mot eldre som har falt og/eller har økt risiko for å falle. Treningen er basert på Otago-programmet, et øvelseprogram for forebygging av fall og skader hos eldre. Treningsøvelser er direkte overførbare til funksjonelle hverdagsaktiviteter som for eksempel gangfunksjon eller reise/sette seg fra en stol. Pasienten mottar også et hjemmetreningsprogram med individuell tilpasning. Treningen ledes av fysioterapeut og øvelsene tilpasses den enkelte slik at alle kan føle seg trygge under treningen.

For påmelding/spørsmål kontakt Steffen på Mob: 91305398. E-mail: kontakt@sentrum-fysioterapi.no

Priser: Dekkes av HELFOs egenandelstakster opp til frikort tak 2. Egenandel 97,- fram til frikort.

Visste du at?

  • Omtrent 25% av alle eldre er engstelige for å falle.
  • Spesifikk trening er et av de enkelttiltakene som har vist seg å ha best fallforebyggende effekt hos hjemmeboende eldre.
  • Trening to eller flere ganger i uka kan redusere risikoen for fall med opptil 50%.
  • En 75-åring har like mye effekt av trening som en 30-åring. Det er aldri for sent å begynne med fysisk aktivitet.
  • En ukes sengeleie kan redusere muskelstyrken med 20 %.
  • En halvtimes aktivitet per dag er tilstrekkelig for å gi helsegevinst.
Bassenggruppe

For informasjon ta kontakt med Morten på tlf 413 67 862

Parkinsongruppe

Trening i gruppe for de diagnostisert med parkinson. For informasjon ta kontakt med Morten på tlf 413 67 862

Medisinsk Qigong

Medisinsk qigong er en treningsform som kineserne har praktisert i mer enn 5000 år og er en av grunnpilarene innen tradisjonell kinesisk medisin. Treningsmetoden er både en egen behandlingsform og en treningsform innen østlig medisin som i alle tider har hatt stor fokus på å forebygge helseproblemer ved å bruke treningsmetoder som tar sikte på å bevare kroppen frisk og sterk med et rolig og harmonisk sinn.
Denne treningsformen er etter hvert tatt mer og mer i bruk i vesten pga. sine positive helseeffekter både på det fysiske og mentale plan.

Forskning viser at medisinsk qigong har en meget positiv effekt på en rekke sykdommer og stressrelaterte tilstander. Dette skylles først og fremst at treningen har en sterkt avspennende og stressreduserende effekt. Forskning har påvist at aktiviteten i de sympatiske nerveganglia dempes i flere timer etter 30 min trening. Ved regelmessig trening vil det derfor kunne oppnås en balanse i det autonome nervesystem som har positiv effekt på blant annet søvnforstyrrelser, astma, allergier, lettere angst og indre uro, høyt blodtrykk, ME og utmattelsestilstander, smertetilstander, stivhet og smerter i muskel- og skjelett systemet så som fibromyalgi og andre revmatiske sykdommer.

Treningen

Medisinsk qigong er en treningsform som består av myke og rolige bevegelser til musikk. Det er nettopp langsomheten og enkelheten i øvelsene sammen med en rolig pust og konsentrasjon som gjør den så effektfull på stressrelaterte tilstander men også bedre koordinasjon, balanse og stabilitet. Treningen er sterkt sirkulasjonsfremmende, virker avspennende, smertedempende og myker opp stive ledd og muskler.
Det er nettopp langsomheten og enkelheten i øvelsene sammen med en rolig pust og konsentrasjon som gjør den så effektfull på stressrelaterte tilstander og sykdommer som søvnforstyrrelser, astma, allergier, lettere angst og indre uro, høyt blodtrykk, ME og utmattelsestilstander, smertetilstander, stivhet og smerter i muskel- og skjelett systemet så som fibromyalgi og andre revmatiske sykdommer.

Når du trener medisinsk qigong jobber du med å få kontakt med og aktivere din egen energi, i Kina kalt Livsenergi. Ved hjelp av pust, myke rolige bevegelser og positiv konsentrasjon om de kroppsområder du jobber med økes sirkulasjon generelt i kroppen. Du blir kjent med kroppen din på en annen måte enn gjennom styrke og utholdenhets aktiviteter. Muskler og ledd mykes opp. Treningen hjelper deg til å være tilstede her og nå. Man blir mer harmonisk og det blir lettere å slappe av.

Revmatiker

Varighet: 1 time 15min

Målgruppe:

Personer med revmatiske tilstander

Innhold:

Variert lett trening til musikk leddet av fysioterapeut og tilpasset deg med en revmatisk sykdom. Treningen er lagt opp som sirkeltrening med allsidige øvelser som kan tilpasses deltakernes individuelle behov. Timen starter med 10 minutters ledet oppvarmning til musikk. Deretter 45 minutter med stasjonstrening med 15 varierte øvelser. Timen avsluttes med grundig uttøyning og ledet avspenning.

Før du starter:

  • Du vil få tilbud om en individuell undersøkelse før deltakelse i gruppen for å kartlegge ditt funksjonsnivå.
  • Det er nødvendig med rekvisisjon til fysioterapi fra lege for å delta på gruppen.

 

Nakke/skulder/rygg

Varighet: grupper på 1 time og 15 min samt grupper på 1. time og 30 minutter.

Nivå 1: Gruppe på dagtid.
Nivå 2: Gruppe på kveldstid. Generelt noe tyngre øvelser, men dette kan tilpasses individuelt.

Innhold:

Gruppetreningen er lagt opp som sirkeltrening med 60 sek trening og 15 sek. pause/stasjonsbytte. Øvelsene er allsidige med hovedfokus på nakke/skulder og rygg. Øvelsene kan tilpasses deltakernes individuelle behov.

Timen starter med ledet oppvarming til musikk. Deretter stasjonstrening med 16-20 varierte øvelser. Timen avsluttes med grundig uttøying og ledet avspenning.

 

Målgruppe – for deg med:

 

  • Fibromyalgi
  • Muskel- og skjellettplager
  • Ryggplager
  • Nakke- og skulderplager
  • Eller om du ønsker å trene forebyggende under kyndig veiledning

 

Sirkeltrening

Tid: Onsdager 16.00-17.00 og 17.15-18.15

Allsidige og forebyggende styrkeøvelser for hele kroppen. Treningen ledes av fysioterapeut og er for alle- uansett alder, kjønn og nivå. Du får tilrettelegging ved behov.

Treningen:

  • Felles oppvarming med fokus på store muskelgrupper.
  • Stasjonstrening etter sirkeltreningsprinsippet med 45 sek. trening etterfulgt av 15 sek. pause eller stasjonsbytte.

Velkommen til prøvetime.

For påmelding eller ytterligere informasjon kontakt Steffen på E-mail: steffenmol89@gmail.com eller tlf: 91305398.

Bevegelighet, pust og avspenning

Dag:

Tirsdager 15.00-16.15

Antall deltakere:

Max 10

Hensikt med treningen:

Målet med treningen er å skape en sterk og smidig kropp med mindre smerter og stivhet. Fokus er å øke sirkulasjon som vil løsne på stramt bindevev og stive muskler og ledd.

Innhold:

Timen inneholder rolige og sirkulasjonsfremmende bevegelser, dype tøyning- og stretchinsgøvelser i kombinasjon med konsentrasjons og pusteøvelser. Vi bruker myke baller i ulike størrelser og foamroller i noen av timene.
Timen avsluttes med liggende avspenning.

Påkledning:

Tights og en fleece til avspenning.

For påmelding og informasjon ved henvendelse til Jette Lanng Pedersen på mail jette@sentrum-fysioterapi.no eller telefon 91329924